The pupils of a middle school and a primary school from Ivry-sur-Seine express themselves on testimonies of ancient transported convicts and Jewish children hidden from whom they have assisted in class. How is perceived, by these young generations of very diverse origins, the part of essential memory which was passed transmitted to them? Free, funny or deep words, which creates this handing over of which they are witness.