T.S. Spivet lives with his parents, sister Gracie and brother Layton in a remote ranch in Montana. A little boy with a gift and a passion for science, he invents the machine of perpetual movement, which earns him the highly prestigious Baird Award from the Smithsonian Museum in Washington.