In Meix, small hamlet lost in the Morvan (Burgundy), everybody knows Sophie. They greet her, they smile to her, they call her by her first name. This quasi-nonagenarian is part of the furniture, in the same way as the church or the washhouse. But which still reveals, behind the local accent, that of her native Poland, never seen again since 1941. Her lifestyle, timeless and free from modern comforts, Sophie did not choose it. No more than she wished to be snatched up by histories agonies to land, in spite of herself, in this corner of France.