Twenty years after Gaston Monnerville's death, on the occasion of the creation of a bronze bust which will take place on the esplanade of the Palace of Luxembourg in November, 2011, the movie tells the story of this man forgotten by the French people. The documentary uses the pretext of the birth of this art work to stage the real life of this great political man who presided the Senate during twenty two years.