Who were the Assyrians really? And how did they build, from Assur – a modest city-state of humble beginnings – one of the most powerful and feared empires of the ancient world, ruled by a dynasty of warrior-kings? Today, teams of archaeologists from around the world, led by Peter Pfälzner (Germany) and Daniele Morandi Bonacossi (Italy), are conducting an unprecedented investigation to unlock the mysteries of this ancient civilization. In the course of their research, another truth emerges: that of a hinterland shaped by a monumental system of waterworks, where canals and aqueducts made water the secret weapon of the Assyrian cities.