At the crossroads of art and science, The Year of the Robot looks at human beings and their artificial double, the robot. Like a series of archives explaining the first contact and dialogue between a robot and human beings, it studies the phenomenon of cognitive dissonance, the minuscule and mysterious relational space which opens out between these two players. The film gets older people, some of whom are suffering from Alzheimer's or dementia, and young adults who have neurological problems or are autistic to interact with the robot.