Winnipeg, it is the name of the boat of hope that the poet Pablo Neruda and the Spanish governor in exile chartered to repatriate the last refugees of the Spanish Civil War. In 1939, boat begins the united crossing, taking the antifascist fighters with women and children towards Chile, where they will land after an epic of more than fifteen thousand kilometers in the port of Valparaiso. Welcomed like heros, most will stay there and will bring their know-how to this country by keeping in their heart the republican Spain. The sailors, for the greater part communist activists, will be declared mutineers at their return and imprisoned in Bordeaux.