Baptiste Fabre runs a small grocery in a village near Marseille. He has raised not only his son Casimir, but also his nephew Irénée. Whereas Casimir has his feet on the ground and will make a good businessman, Irénée is whimsical and shows little aptitude for the grocer's trade. He loves the movies and is convinced he's a born actor – he dreams of becoming a star and is just waiting for his chance to come along. While making a delivery in the van with Casimir, Irénée meets a crew scouting locations for a film. He is determined to seize this chance of a lifetime.
As a film-maker categorized in the "comedy" genre, I've suffered from the same simplistic preconceptions that Molière decried, which devalue producers of laughter in the performing arts. Marcel Pagnol struggled against this prejudice with all his wit and his passion. And anyway, the idea of the existence of a Schpountz is totally believable: everyday for years I've received at least one letter from a boy or girl wanting to become a star and ready to seize any opportunity. Acting classes are full of Schpountzes. The need to dream is all the stronger in these days of unemployment and social segregation — a Schpountz is a dreamer who has the energy and stubbornness worthy of that dream.