"It looks like a Ken Loach remake of 'Jules and Jim' . . . a bold and elegant first feature."
"'Disparus' never seems to waver. It is a political film in the 'cool-headed' sense, which means you leave the theater less ignorant, more enlightened and maybe permanently troubled over the issue of commitment."
"'Disparus' could be seen as a variation on mourning and memory that is very intense (the film gets more engrossing as it goes along). Although funerals drive the action, the director focuses only on the living. Which creates the stimulating paradox of a film built on staging that stirs up each scene."