In the early 1980s, there were fewer than 25,000 women behind bars in the United States. Forty years later, there are more than 230,000. The number of women in prison has literally skyrocketed, rising twice as fast as the number of men in prison. What factors are driving so many women into prison? How can such a sharp increase be explained? And what are the social consequences of this phenomenon?
Using Oklahoma—the state of all records—as an example, this report unpacks the realities behind these figures while exploring initiatives aimed at addressing this unprecedented crisis.