In tribute to Pierre Soulages, Outrenoir is a virtual reality experience that immerses viewers in the painter’s universe. The experience offers a poetic perspective on the artist’s work, like an infinite mirror reflecting the traces he left behind.
Viewers are drawn into Soulages’ world, carried by a continuous movement — between the brilliance of prehistoric caves and the mysteries of the origins of painting. Childhood memories of the artist emerge, and the scale of perspective shifts: at times offering the intimacy of a blended pigment, at others the sweeping view of a vast composition. The master’s gestures become tangible, and the precise moment when the first Outrenoir is born is revealed. Light dances, slipping through stained glass to play with reflections deep within the canvas. With every step, the work comes to life, and spectators become the “Regardeurs,” embodying the intimate fusion between art and the gaze.
A fluid narration, drawn from his writings and numerous interviews — carried by the magnetic voice of Isabelle Huppert — invites viewers on a timeless journey, suspended and free from all constraints.