Serving as a sometimes palatial defensive residence, a symbol of the Kingdom of Granada’s socio-cultural apex, the last Muslim stronghold in a once again Catholic Spain, and a Renaissance palace under Charles V, the Alhambra today preserves the successive layers of 800 years of history, architecture, dreams and fantasies … From the many excavations and restoration projects underway, historians and scientists reveal the exceptional and tragic destiny of this Islamic architectural masterpiece in Western lands.