At birth, is a girl as likely to become as rich as a boy? Statistics testify to the financial inferiority of women in today's developed societies. Although they are supposed to be autonomous and independent, surveys reveal invisible mechanisms at every stage of their lives, which are reinforced by institutional practices inherited from the past and contribute to their impoverishment.