What traces of Operation Dynamo can still be found on Dunkirk's beaches and in the memories of its inhabitants? The film shoot-event of Dunkirk by Christopher Nolan allowed Yannick Delva, Lucile Mikaelian, and Quentin Boyer-Villet to set out to meet Dunkirk inhabitants. Direct witnesses, young pupils, historians, extras, the mayor, wreck hunters: each generation reappropriates this city's past by sharing person anecdotes, family narratives, and treasures buried for more than seventy years.