February 1939. Spanish republicans are fleeing Franco’s dictatorship to France. The French government built concentration camps, confining the refugees, where they barely have access to hygiene, water and food. In one of these camps, separated by barbed wire, two men will become friends. One is a guard, the other is Josep Bartoli (Barcelona 1910 – NYC 1995), an illustrator who fights against Franco’s regime.
The debut feature film by the press cartoonist Aurel, Josep skillfully mixes personal stories and history in a powerful narrative, composed of magnificent and skillfully animated illustrations, which cleverly show the healing power of drawing.