By following the narrators and the musicians recording the album in the studio, under the direction of Noel Balen and Etienne Gauthier, a strange magic is working. Is it the authenticity of the characters, the fact that music is photogenic ? Words tell about Mingus and are also an invitation to dream, like interludes where emotions guide us. Because the camera captures the emotion felt by the characters and transmits it to us. Song after song, poem after poem, Charles appears and disappears, as a ghost that would come visit us. The double bass is his totem, Noel and his joyful band, the messengers. Then appear the weaknesses and torments of Mingus, his joys and what he loved, his faith in music and his brothers in arms. And in the shadow of the film, he still enlightens us.
Intimate portrait, Mingus Erectus is a film on the process of creating music, where we simultaneously discover the work of an artist and how it was conceived.