The president of the Saint-Omer Court of Assizes prepares and directs two criminal cases. From the corridors to the interior of the courtroom, from the magistrates to the accused and the juries, the filmmaker allows justice in action, toward humanity and with humanity, to be witnessed, through the portrait of men confronted by each other and themselves.