Émeric, an astrophysicist, goes in search of the first astrophysics experiment in a laboratory. He discovers naturalist Georges-Louis Leclerc de Buffon's (1707-1788) experiment on the age of the Earth. Following his reflections and his wanderings in the footsteps of Buffon's ghost, we discover how research is also a quest for oneself.