Staley Kubrick filmed Clockwork Orange in 1971. With a background of juvenile delinquency, the movie denounces the techniques of mental conditioning used to corect the abnormalities. Supposed to happen in a near future, it is very anchored in the end of the sixties, marked by the antiauthoritarian contesting of institutions and the riseof urban insecurity. Clockwork Orange remains the shock creation of a visionary.