Although the film tells the true story of a writer, it doesn't follow her life from beginning to end, but shows how a young woman, Delmira Agustini, is caught between the pleasure, trance and fear of writing and the freedom that writing gives her in Montevideo, in the early years of the 20th century, just before World War I. Joy, inspiration. Word crises, life crises. Embraces and ceremonies. Laughter and drama.