"Blind Man's Buff" is a parable, adapted from Prista Monteiro's comedy of the same name. The action takes place on the steps of a poor neighbourhood and tells of the latest disaster that befalls an old blind man who has already had his official collection box stolen once before. His daughter wears herself out between her housework and the laundry that she irons for customers. Her husband, an unemployed drop-out, like all his friends, lives off the blind man's box and his wife's work. Friends and neighbours are all jealous of the blind man's box that is now stolen for a second time.
"Manoel de Oliveira is a poet. A little sad, despite the sunlight that inhabits him. He is like Lisbon spread out in its glow, the gloomy melancholy of the city's run-down neighbourhoods. He takes us to a steep alleyway, scaled by worn-down steps that weave between the crumbling houses. This is where the poor live, go out, run, meet, talk and encourage each other as they continue their eternal quest for some small change to buy a sardine to fry in the pan (...) A calm portrait of these ordinary people who stifle their existential anxiety beneath their infinite kindness. Each one finds an outlet for his worries in compassion. This is not stated openly but permeates the film like perfume (...)."