Kamal Aljafary describes the evacuation of the inhabitants of Jaffa, a port of Palestine before 1948. He follows the traces of Salim’s family who received the order to leave their house of Ajami. Those people have become illegitimates on their own land, and are resigned, crushed, occupied within their repetitive daily gestures. ”Port of Memory” considers the absurd situation consisting in been present and absent at once.