On the occasion of the world year of the astronomy in 2009, this documentary suggests admitting us behind the scenes of one of the biggest services of astrophysics 2009, the SAP, and discovering, behind the research itself, those that make it advance. For one year, we follow the everyday life of the people who live the countdown of the launch of the satellite Herschel, the biggest spatial telescope realized this day, or who go, for observations, to the famous telescope APEXES at more than five thousand meters in heights in Chile.