What would I have done if I hadn’t lived through a war? I sometimes fantasize that I’d been born in Sweden and lived ordinary, everyday life. I’m sorry that we always speak of ourselves – of what has happened to us, of our psychology – in terms of “the cause.” You begin to envy filmmakers who take the time to explore their world, who aren’t like me, shattered by a fragmentation bomb. Oh, to be introspective and inward-looking, to be an individual rather than a group! But I don’t think “Civilisées” has resolved all my problems concerning this war – I think I’m still up to my neck in it!