Algiers, May 8, 1945. Bells are ringing to celebrate the Allied victory. In the Tamani household, Alice gives birth to her second child. Women bustle about, jostling Antoine, a boy aged eight who takes refuge with Angèle, his young aunt... The midwife bursts into the kitchen. It's a boy ! Angèle runs to bring the news to her brother-in-law, Paco, who is still at work at the Mahonnaise bakery. She hurries down the sea. It's a glorious day and Angèle looks gorgeous. She rushes into the bakery. She throws her arms around Paco's neck and kisses him to congratulate him. Carried away by her emotion, she kisses the apprentice. Saïd, Paco's friend, has come over to them. She goes to kiss him too but Saïd hold of her wrists and gently holds her away from him. "Do you throw your arms around all the guys' necks like that ? Angèle is free, free and provocative... and a passion will arise from this refusal...
"Nostalgia... memories... recollections... avoid the break, keep moving on ! Return to the past... to seek the present. Trapped ? Probably, on the motorway feeder road that hurls me into the Saint Cloud tunnel !... in my car... at a snail's pace... jammed... bumper to bumper every morning for the last two months. A part as a French North African cook... two months. Ridiculous lines, with the accent. Never... Too bad... Sign on the dotted line ! Merguez sausages, anisette... An absurd benchman... (...) Trapped in a metal box... opening. Quick, let me out ! Quick, unleash the nostalgia, the memories, the recollections ! ... The first image is that of war but also one of childhood, adolescence... the first kisses... the first arguments... friends... Arabs, Italians, Maltese, Jews, Corsicans... and others... Even a French friend... yes, yes, one. The beaches, the sun, the light ! It's Algiers ! Beautiful, isn't it ? And those people around me... a short trip down memory lane... I love them, they love me back... and it's not just show... Workers... and good fathers and good husbands... Anisette ? On Sundays after church ! Definitely not gangsters... workers... gardeners... fishermen... employees and union men... and often even reds... and upstanding... proud. Poor ? Happy ! The sea, the sun, you've no idea. But, yes, you'll see... I'll show you them. Are you my friend ? It'll take time but you'll see how I'll make films, short ones and long ones... I'll show you !" (Michel Such)