For Pierre Brochant and his friends, Wednesday is “Idiots' Day”. The idea is simple: each person has to bring along an idiot. The one who brings the most spectacular idiot wins the prize. Tonight, Brochant is ecstatic. He has found a gem. The ultimate idiot. “A world champion idiot!” Meet François Pignon, a lowly accountant at the Finance Ministry, a man devoted to his constructions made of match sticks... What Brochant doesn’t know is that Pignon is a real jinx, a past master in the art of bringing on catastrophes...
Some directors pick an atmosphere and a situation and tally ho, off we go! They are open to improvisation — even encourage it — and discover what they wrote on set. It wasn’t like that at all. As Francis is both writer and director, he has the exact music of what he has written in his head and he makes sure that is exactly what he gets. This isn’t the kind of film where we improvise as the mood takes us. Oh, no! Here we’re serving a script that’s down on paper, right down to the last comma. (Thierry Lhermitte - from an article in “Ciné Live”, April 1998)