An upper-class corporal from Paris is captured by the Germans when they invade France in 1940. Assisted and accompanied by characters as diverse as a morose dairy farmer, a waiter, a myopic intellectual, a working-class Parisian, and a German dental assistant, the corporal tries to escape from prison camps, sometimes making it a few yards, sometimes reaching the French border.
The Elusive Corporal (French: Le Caporal épinglé) is a 1962 French film directed by Jean Renoir and starring Jean-Pierre Cassel. It was entered into the 12th Berlin International Film Festival. Renoir shot his film in Austria in 1961 from Jacques Perret's book based on his own prisoner of war experiences. Renoir's friend and assistant director Guy Lefranc had also been a World War II prisoner of war and had developed the project for seven years.