In the desert of the American southwest, scientists are simulating the colonisation of Mars. They follow protocols, record data and live according to precise schedules. During their breaks, day-to-day life takes on the appearance of a strange science fiction. “A Planet Painted by Hand” proposes a reflection on how we imagine life on a planet we've never set foot on.