At the end of the 19 th century, in the North of France, Etienne Lantier is hired and housed by the Maheu family to work in a coal mine, in Montsou. He falls in love with Catherine, daughter of the Maheus, also courted by the brutal Chaval. Acquainted with miners, Etienne protests against the misery in which they are kept. When the mining company lowers their wages, Etienne spurs them to start a strike: he is convinced that someday, the working class, still “germinating”, will come to terms with all the wrongs they suffer from.