Drawing on rare archives, the exemplary adventure of Somankidi Coura - an agricultural cooperative founded in Mali in 1977 by immigrant workers from West Africa living in hostels in France - sheds light on the violence of colonial agriculture and the ecological challenges facing the African continent today.