Belgian civil engineer Gustave Verniory still had a lot to learn when in 1889 he was hired to construct a railroad across the unspoiled natural landscape of Araucanía, a region that had recently become part of Chile. The tumultuous past and the ever-changing landscape are a constant background presence in Notes for a Film.