A small provincial town. A remote and yet modern region. A factory with twenty workers, most of whom are young, who accept any salary so long as there is a job. For six months, a war of attrition has been raging between the boss and a young woman determined to form a union. All the women working in the factory are against her, except her mother, an elderly worker, and another young woman who is living with the boss. She is running a hotel that is currently occupied by a film crew in town for a film shoot. On a large set, the film's Polish director is shooting the reconstitution of famous paintings. He is never happy, and admonishes the producer, who protests. The story weaves back and forth between the set, the hotel and the factory.
Passion is a 1982 film by Jean-Luc Godard, and the second feature film made during his return to relatively mainstream filmmaking in the 1980s, sometimes referred to as the Second Wave. As with all films Godard made during this period, the "mainstream" refers more to their budget, casting and distribution than to their content, which builds on the radical aesthetic of his post-New Wave forays into video and essay filmmaking.
The film marks Godard's reunion with cinematographer Raoul Coutard, his most famous collaborator during the New Wave era; the last time they had worked together was on Week End (1967), which is usually considered the end of the New Wave. Like most of Godard's work from this period, the film is shot in color with a 1.37 aspect ratio. Coutard won the Technical Grand Prize for cinematography at the 1982 Cannes Film Festival. The film had 207,294 Admissions in France.