Six vignettes set in different sections of Paris, by six directors. St. Germain des Pres (Douchet), Gare du Nord (Rouch), Rue St. Denis (Pollet), and Montparnasse et Levallois (Godard) are stories of love, flirtation and prostitution; Place d'Etoile (Rhomer) concerns a haberdasher and his umbrella; and La Muette (Chabrol), a bourgeois family and earplugs.
All the short films that make up this portmanteau film were shot on 16mm, thereby allowing for smaller production crews. Paradoxically this film, which wanted to be a manifesto of the New Wave, corresponds to the end of the latter as an organized movement. It was planned that, subsequent to this film, each of the contributing filmmakers make a feature within the same framework. These films were to be produced by Les Films du Losange, the company founded by Eric Rohmer and directed by Barbet Shroeder. But history decided otherwise.