Clotilde is a highly original singer and flutist whose work traverses the rocky terrain of jazz, from standards to avant-garde. Yet music alone is not sufficient as a medium to express her fertile imagination, and Clotilde now presents her latest work titled XXY [ɛks/ɛks/wʌɪ], a music and video project that deploys the full range of her forms of creative expression. This work is the culmination of her reflections on the subject of femininity. Using a holistic approach that employs multiple media, including music, dance, and images, it takes the form of seven portraits presented in seven films. Combined with an immersive audiovisual installation, XXY [ɛks/ɛks/wʌɪ] draws the viewer into its creator’s psyche and her total investment in this personal quest. Clotilde directed the films and co-wrote the music in collaboration with renowned composers, with dancers performing to the sound of her polymorphous singing. The sum total of the issues explored and the combination of expressive forms leaves our minds spinning.
XXY [ɛks/ɛks/wʌɪ] is a "Gesamtkunstwerk" or "total work of art," a dazzling portrait of the feminine in seven facets, which one suspects is also a self-portrait of Clotilde herself.