The filmmaker's grandmother has become a mystery ever since she lost her memory. Because of a family secret, merely evoking her life causes bodies to stiffen. With a process similar to engraving, this animation film borrows from the archaeology of the gesture, which consists of hollowing out, in order to reveal, through buried memories, a Creole identity.