In 2014, I was the recipient of the Atelier des ailleurs. I lived for four months on the technical and scientific base of Port-aux-Français, on the Kerguelen archipelago in the Southern Territories. I had an exceptional experience, surrounded by wild animals and grandiose landscapes. I was particularly interested in the complexity of the human presence in an original universe. Researchers-philosophers such as Günther Anders, Philippe Descola, Donna J. Haraway, and Edouardo Viveiros de Castro, accompanied me through the density of their theoretical research and the diversity of their approaches to the relations between humans and non-humans. Even the Moon Pitches is a journey of initiation into the land of complexity.