Jacques Rivette's version of Emily Bronte's novel might as well be called "Withering Heights" since only segments of the full plot are used, and the setting has been changed to France in the 1930s. The vengeful Heathcliff is now the vengeful Roch (Lucas Belvaux), and Cathy is the more Francophone Catherine (Fabienne Babe). Along with these changes, director Rivette distances both the personal turmoil that leads the spurned Heathcliff to seek revenge, and the despair that drives Cathy to an early death. This treatment tends to transform most protagonists into one-dimensional models, and even transforms the heroine into a easily obnoxious persona.
Indeed, dreams recur at three key points in this otherwise solidly realist film, with little indication that they even are dreams until they're over. The dreams don't so much break with the reality of the film as offer alternate visions of its final outcome, as envisioned by each of the three central characters. The film opens with Guillaume's horrified dream in which he witnesses Catherine and Roch kissing passionately in the rocky hills surrounding their estate. He makes a move to attack them, but is suddenly pulled up short by a vision of his father, a reminder of what the dead head of the household would have wanted to happen. This dream, which offers a hopeful resolution to Catherine and Roch's love story, is answered by Catherine's much more regretful dream, positioned in the center of the film right at the pivot point of the story: Roch comes to her bedroom, leads her away, then collapses dead with his arms slit up the middle, his bloody handprints left behind on her white nightgown. In the film's final dream, and its final image, Roch is summoned by his lost Catherine from the window of his room, where her arm beckons to him from outside; he reaches for her but she disappears, leaving his hand clutching at air out the window. These dreams flow from out of the fabric of the film's reality, reflecting the acts of imagination in which life is subtly altered and reconfigured into more romantic, sensuous possibilities, even if it's just the longing for a ghost that Roch experiences in the finale.
Despite this potent music, however, Catherine and Roch's dreams of escape must remain only dreams, and so much of the film is concerned with their dreary hopelessness that it begins to seem rather dreary itself. The second half of the film plays out like the inset melodramatic play-within-the-film sequences of Celine and Julie Go Boating, with the stiff, dissatisfied Catherine, Olivier, Isabelle and Roch wandering around Olivier's mansion. That's fitting: they're as hopelessly condemned to their fates as the characters in the earlier film, reliving a circular tragedy over and over again. And yet, without Rivette's characteristic wit and vivacity, Hurlevent begins to seem lifeless, its characters fenced in without the escape offered by Celine and Julie's playful interventions. This film is more of a kin to Rivette's flawed Merry-Go-Round, in which the alternate realities of fantasy and dream also provide the only escape for the characters from their damaging, manipulative relationships with one another. Hurlevent strips that film down even further, replacing its freewheeling improvisation and humor with a rigid, methodical structure to which the characters are pinned. This is, despite moments of beauty and grace, one of Rivette's bleakest films, an interesting, often enthralling, but ultimately dour formalist experiment.