Ten years after the death of Jean Cadoret, his wife has returned to the life of opera singer and his daughter Manon has grown up and become a gorgeous lonely shepherdess. Ugolin is now a thirty year-old wealthy bachelor planting carnations. His grandfather Cesar Soubeyran presses him to get married to carry the name of their family since he is the last man alive. When Ugolin sees Manon on the fields, he falls in love with her, but the shy Manon is infatuated with the school teacher Bernard Olivier. One day, Manon overhears the conversation of two locals about the vile action of Ugolin and Cesar and she plots revenge against the two scoundrels blocking the spring of the whole town. While the farmers and the dwellers despair and the mayor summons a water specialist from the city, the priest organizes a precession. Later Cesar has a conversation with the blind Delphine (Yvonne Gamy) that discloses a secret about his beloved Florette.