An adaptation of the notorious Gothic novel by Matthew G. Lewis, published in 1796, The Monk tells the tragic tale of Friar Ambrosio, set in 17th century Catholic Spain. Abandoned at birth and left in front of the doors of a Capuchin monastery, Ambrosio is raised by the friars.
He becomes a preacher much admired for his fervor and feared for his uncompromising character. He believes he is sheltered from all temptation. The arrival of a mysterious novice undermines his convictions and leads him down the path of sin.