L'Amour par terre begins - as so often with this director - with people doing something that takes a while to be made clear. A group of rather bourgeois men and women climb the stairs in an old apartment building; they are ushered into a series of rooms by a set of male twins - the first of many times in the film where the "twinning" theme will be used. They watch a series of farcical scenes played out between a man (Facundo Bo) and his two lovers (Geraldine Chaplin and Jane Birkin) and it becomes clear that they (and we) are watching a play performed in an actual apartment. A play that quickly spills over into reality as the actor Silvano proceeds to become drunk on the real whiskey that he is drinking instead of prop whiskey - and the playwright Clémont (Jean-Pierre Kalfon) responsible for the piece, uncredited by Silvano who is apparently director and adapter as well as star, turns out to be in the audience.