In 200,000 years of existence, mankind has disrupted the equilibrium in which Earth has lived for 4 billion years. Global warming, depletion of resources, extinction of species: mankind has endangered his own home. But it is too late to be pessimistic: barely ten years remain for humanity to reverse the trend, become aware of its disproportionate exploitation of the Earth's resources and bounty, and change its mode of consumption.