Characters and destinies cross paths in this film where everyone has an incomplete and biased view of the situation. Sabine, a television journalist, isn’t particularly concerned about war. Her friend, Nathalie, is a supporter of the FLN (National Liberation Front) and tries to get Sabine to join the cause. Martin, a young cop without any political affiliation, has just returned from Algeria, where he did his military service and developed a hatred for Arabs. Tierce, a 45-year-old policeman and union member, was in the Resistance. Now he’s the sergeant at the 18th arrondissement precinct, torn between his humanist convictions and professional solidarity. Tarek, a non-militant, is a night workman. His nephew, Abde, is also a workman – who takes night classes in the hope that they will affect his social status. Ali Said is an officer in the FLN who rules with an iron fist in the shanty town of Nanterre at the outskirts of Paris. “Maurice”, coordinator of the French Federation of the FLN, is responsible for carrying out the orders of the federal committee. Another man, who actually existed and played a central role in the massacre of Arab demonstrators on 17 October, 1961, joins this cast of fictive characters: Maurice Papon.