François Truffaut kept everything, from notes made on little bits of paper to the numerous drafts of each of his scripts, and photographs of those dear to him. He wanted to transcend death by keeping these traces. Anne Andreu starts from these traces – filmed interviews, photos, archival material – to endeavour to penetrate the mystery of one of the most admired filmmakers of the century. This «autobiography» sets out to highlight the director’s recurrent themes, as they appear in film after film: childhood, apprenticeship, the conflictual relationships between men and women, death. The film leaves commentary to those, including a number of major figures, who knew him well, in his work, in his life and for whom he was a source of admiration. François Truffaut, une autobiographie, far more than a straightforward tribute film to the filmmaker, gives us the measure of the considerable legacy he has left us.