Henri Langlois created the Cinémathèque Française in 1936 and thus saved thousands of films from oblivion and destruction. His determination, enthusiasm and passionate approach meant that he rapidly established a film archive renowned throughout the world. He bought every print he could, and when someone asked if they could borrow a film, he’d reply: “Go and ask the Louvre to lend you the ‘Mona Lisa’ and see what response you’d get.”
He organized screenings of masterpieces from around the world and soon Godard, Rivette, Truffaut, Rohmer and Chabrol – all the seminal figures of the New Wave – rushed to the Cinémathèque to discover the history of cinema. Chabrol says, with humor, that Langlois invented the first multiplex: the Cinémathèque’s first venue, Avenue de Messine, was too small and so screenings took place in the lobby, on the first floor and in the staircase.