The film is based on the real person João Francisco dos Santos (1900-1976), better known by the name of Madame Satã. He was a 1.78 meter black man weighing 88 kilos of muscle. In turn a bandit, a transvestite, streetfighter, cook, hero, convict and father to seven adopted children. Satã spent most of his years on the hot streets of Lapa, the Montmartre of the tropics, the bohemian Rio.
“Madame Satã” is a portrait of this complex, explosive character who was a generous master, cruel traitor, devoted lover and tender, warm adoptive father. He was a passionate character carried along by his urgent determination to survive. The film also relates the emergence of the vibrant, urban Afro-Brazilian culture of Rio de Janeiro in the years following the abolition of slavery in Brazil (1888). This culture of resistance and utopia was a reaction to a society that left no place for its former slaves. “Madame Satã” offers a fresh look at a crucial moment for the Afro-Brazilian diaspora, a forgotten...