Political intrigue and psychological drama run parallel. The queen is in seclusion, veiling her face for the ten years since her husband's assassination, longing to join him in death. Stanislas, a poet whose pen name is Azrael, is a suicidal anarchist, his imagination haunted into hate by longing for this queen who's drawn apart. He enters her private quarters intent on killing her then himself, but they fall in love, in part because he looks like the king. Stanislas wants her to regain political power by appearing to the public, and she tries to convince him to find hope and escape. All the while, the queen's enemies plot to keep the lovers together but to thwart their plans.
Cocteau's play was produced in Paris in 1946 and 1947, and his decision to make a prompt adaptation for the cinema allowed him to retain the principal actors who had enjoyed personal successes with their roles, especially Edwige Feuillère and Jean Marais. Cocteau declared his intention of following the three-act structure of the play closely, citing his admiration of the methods of Ernst Lubitsch, but he opened out some of the scenes into a wider variety of locations. Filming began in October 1947 at the Château de Vizille, and further shots were filmed at the Studio d'Épinay on the outskirts of Paris.
The film was released in Paris in September 1948. Its reception among French critics was mixed. It was appreciated for the sumptuous quality of its spectacle and for the elevated performances of its actors. Others however felt that its artificiality belonged to another age and another medium, and that Cocteau had not sufficiently emancipated his film from its theatrical origins.