In Grand Illusion, director Jean Renoir uses the First World War (1914–1918) as a lens through which to examine Europe as it faces the rising spectre of fascism (especially in Nazi Germany) and the impending approach of the Second World War (1939–1945). Renoir's critique of contemporary politics and ideology celebrates the universal humanity that transcends national and racial boundaries and radical nationalism, suggesting that mankind's common experiences should prevail above political division, and its extension: war.