The French original has it all over on the Hollywood version in the way it conveys atmosphere. It takes place in French Algeria, where the gangster Pepe Le Moko (Jean Gabin) is holed up in the Casbah, a labyrinthine district of alleys and markets, with a surprise around every corner. In the Casbah, Pepe is both king and prisoner. He rules the underworld, and the cops can't get near him. But he knows that he can never leave.
The American version played up the romantic scenes, which benefited enormously from the Gaby of Hedy Lamarr, whose beauty defied description. But while those scenes retain their impact to this day, the French version, following the identical story, just makes more sense. In "Pepe Le Moko," the romance doesn't bring out the title character's fatalism but his exuberance. This Pepe has a real capacity for happiness.