Francois, a sympathetic factory worker, kills Valentin with a gun. He locked himself in his furnished room and starts remembering how he was led to murder. He met once Francoise, a young fleurist, and they fell in love. But Francoise was gotten round by Valentin, a dog trainer, a machiavellian guy...
In 1947, it was again suppressed when RKO Radio Pictures wanted to remake the film in Hollywood (as The Long Night). The company acquired the distribution rights of the French film and sought to buy up and destroy every copy of the film that they could obtain. For a time it was feared that that they had been successful and that the film was lost, but it re-appeared in the 1950s and has subsequently stood alongside Les Enfants du paradis as one of the finest achievements of the partnership of Carné and Prévert.