"It’s hard to feel sorry for Madame de Maintenon. She doesn’t bring tears to your eyes, nor does she weep herself. At no moment does she realize she’s failed. She goes from one certainty to another, from utopia to madness. Lacking insight, she creates a tangle of contradictions between her submission to the king and her own wishes, between her fear of hellfire and her thirst for power."